1. Posibilitatea utilizării procedurii de negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare a fost introdusă în Legea 99/2016 pentru situații specifice din infrastructura energetică
Situațiile specifice corespund obiectivelor de investiții de infrastructură energetică, respectiv asociate capacităților de producere energie electrică care se află într-o etapă de realizare a stadiului fizic de peste 60%. Pentru detalii accesați O.U.G. nr. 54/2022.
2. Un nou prag în EUR pentru achiziția de autoturisme de către autoritățile și instituțiile publice și o clarificare a momentului în care devine relevantă contravaloarea în lei a sumei în EUR.
Autoritățile și instituțiile publice, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, pot să achiziționeze autoturisme, cu capacitate cilindrică până în 1.600 cm3 și cu un preț ce nu poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 23.000 de euro inclusiv T.V.A., calculată la cursul BNR din data inițierii procedurii de atribuire a contractului de achiziție. Creșterea cu 5000 de EUR a prețului pentru un autoturism cu caracteristicile menționate a fost introdusă prin Legea 117/2022.
3. Pactul Verde European transformă piețele metalelor și are impact asupra lanțurilor de aprovizionare!
Studiul disponibil aici cuantifică nevoia de metale pentru implementarea Pactului Verde European. Mai mult, evidențiază vulnerabilități în materie de aprovizionare, precum și necesitatea obținerii asigurării că riscurile sociale și de mediu sunt controlate pe lanțurile de aprovizionare. Aceasta derivă din intenția Europei de a realiza tranziția energetică cu utilizarea lanțurilor de aprovizionare responsabile. Este, de asemenea, anticipată sporirea relevanței sistemelor de certificare care permit auditarea performanței sociale și de mediu a organizațiilor de pe lanțurile de aprovizionare.
4. Este momentul să ne intre “în sânge” pregătirea cu diligență a proceselor de achiziții publice!
Comunitatea achizitorilor publici (consilieri achiziții publice sau experți achiziții publice) nu se poate baza doar pe intervenții la nivel de sistem de achiziții publice pentru finalizarea implementării contractelor! Există din ce în ce mai multe opinii care anticipează că fenomene precum creșterea prețurilor, disfuncționalitățile pe lanțurile de aprovizionare sau lipsa forței de muncă calificate vor face parte din viața noastră pentru multă vreme de acum încolo. O astfel de perspectivă aparține McKinsey în studiul “Full-potential procurement: Lessons amid inflation and volatility” pe care îl puteți accesa aici. În plus, studiul inventariază preocupări și propune abordări pentru achizițiile care nu sunt finanțate din fonduri publice. Vom descoperi însă că lumea achizițiilor este una și aceeași, provocările sunt aceleași… doar abordările în soluționarea acestora diferă.